Articles




Информационная культура и управление знаниями в компании
По мнению автора, информационная и коммуникационная культура является одним из важнейших компонентов системы управления знаниями в компании. Те предприятия, которые сумеют первыми увязать свою информационную и коммуникационную культуру с общей стратегией своего развития, приобретут существенное конкурентное преимущество. Номер журнала:  №3/2016
Автор:  Ашот Хачатурян / Ashot Khachaturyan
Title:  Information Culture and Knowledge Management in the Company
Abstract:  Information and communication culture constitutes a most important component within the system of knowledge management in the company, the author argues. Enterprises capable to be the first in linking their information and communication culture to their general development strategy will gain a significant competitive advantage.
Keywords:  information, information culture, communication, communication culture, information networks, customization



Функции информации и режимы информационного развития управляемых систем
Исследуются функции информации — уведомления, накопления, кумулятивного усиления — в рамках рассмотрения информационных схем взаимодействия «объект—агент» и «агент—агент». Вводится критерий информационного потенциала управляемой системы и коэффициент полезного действия информации. Предложены три варианта кумуляции информации (знаний), с возможностью количественной оценки данного важного эффекта, определяющего развитие сферы знаний. Номер журнала:  №1/2017
Автор:  Олег Сухарев / Oleg Sukharev
Title:  Information Functions and Modes of Informational Development of Control Systems
Abstract:  The author researches the functions of information — notifications of accumulation, cumulative gain — in the framework of the study of object-agent and agent-agent information interaction patterns. He introduces the criterion of information potential of the control system and the efficiency factor of information. Three options are advanced to accumulate information (knowledge) suitable to quantify this important effect, which determines the development of the sphere of knowledge.
Keywords:  information, knowledge, function, dysfunction, information development mode, control system



Интернационализация высшего образования на основе международного сотрудничества
Раскрываются процессы интернационализации высшего образования, приводятся различия в образовательных практиках, которые предлагается рассматривать в качестве потенциала сотрудничества. Описывается российско-европейский опыт в разработке совместных программ обучения. Номер журнала:  №5/2014
Автор:  Тамара Орлова / Tamara Orlova
Title:  Internationalization of Higher Education Based on International Cooperation: Differences in Educational Practices
Abstract:  Internationalization processes in higher education are addressed, differences existing in educational practices are shown, and they are suggested to be treated as cooperation potential. The Russian-European experience in designing common educational programs is described.
Keywords:  internationalization of education, world educational market services, double diplomas, upgrading of educational





Предпосылки успеха организаций и территорий в экономике знаний
Рассматриваются основные характеристики экономики знаний, направления трансформации менеджмента организаций, основные аспекты становления обучающихся организаций и территорий. Особое внимание уделяется способности организаций и территорий выстраивать долгосрочные и доверительные отношения с заинтересованными сторонами, а также формированию институциональной среды регионов, способствующей инновационной активности. Номер журнала:  №1/2017
Автор:  Александр Гапоненко / Alexander Gaponenko / Марина Савельева / Marina Savelyeva
Title:  Premises of Organizations’ and Territories’ Success in Knowledge Economy
Abstract:  In this article the authors consider the main characteristics of knowledge economy, the lines of organization management transformation, principal aspects of the making of learning organizations and territories. Special attention is paid to organizations’ and territories’ ability to establish long-term and trusting relationships with stakeholders and to the formation of a regional institutional environment conducive to innovation.
Keywords:  organization, territory, knowledge economy, premises of success, learning organization





Управление интеллектуальными активами: концептуальный подход
Уточняется понятие «управление знаниями», устраняются накопившиеся в последнее время методологические противоречия в его трактовке. Расширяются границы экономического и социального значения нового направления в менеджменте. Номер журнала:  №8/2013
Автор:  Александр Гапоненко / Alexander Gaponenko / Тамара Орлова / Tamara Orlova
Title:  Managing Intellectual Assets: Conceptual Approach
Abstract:  The notion of "knowledge management" is specified, methodological contradictions lately emerged in its interpretation are adjusted. The limits of economic and social significance of the new management trend are amplified.
Keywords:  knowledge, knowledge management, concept, technology







Управление персоналом коммерческой организации в условиях нестационарной экономики
Исследуются причины специфики кадрового менеджмента, обусловленные нестационарностью российской экономики. Предлагается рассматривать проблему выбора работодателем кадровых стратегий как совокупность биматричных неантагонистических игр с несовершенной информацией и выделением в этой совокупности ключевого ядра с полной информацией. Номер журнала:  №10/2016
Автор:  Игорь Аглицкий / Igor Aglitsky / Ефим Сирота / Efim Sirota / Светлана Щепетова / Svetlana Shchepetova
Title:  HR-Management in For-Profit Organization under Nonstationary Economy
Abstract:  The causes of personnel management specificity underpinned by nonstationarity of Russian economy are studied. The authors propose to consider the problem of choosing HR-strategies by the employer as a set of non-antagonistic bimatrix games with imperfect information and separation of "key core" games with full information from this set.
Keywords:  nonstationarity, bimatrix games, imperfect information





Использование возможностей сети интернет для повышения конкурентоспособности российских вузов
Рассматриваются проблемы популярности университетского сайта в сети Интернет, а также возможности социальных медиа-ресурсов работать на бренд вуза и повышение его конкурентоспособности. В качестве аналитического инструмента для изучения сайта и участия университетов в социальных медиа рассматривается сервис Ahrefs.com. Номер журнала:  №7/2016
Автор:  Даниэл Петросянц / Daniel Petrosyants / Анастасия Светцова / Anastasia Svettsova
Title:  Using Options for Internet Connectivity to Raise Russian Universities’ Competitiveness
Abstract:  The authors address issues related to the popularity of university Internet website, and capacities of social media resources in enhancing the university brand and increasing its competitiveness. Ahrefs.com is chosen as an analytical tool for the study of the website and participation of universities in the social media services.
Keywords:  high school, university websites, social media, information and communication environment, scientometrics, education, rating, expert evaluations





Частные технопарки в России: первые шаги
Представлены результаты анализа первого опыта работы частных российских технопарков, обобщаются ключевые факторы успеха их функционирования. Предложена типовая модель функционирования технопарка как объекта инновационной инфраструктуры. Номер журнала:  №9/2016
Автор:  Кристина Волконицкая / Kristina Volkonitskaya / Светлана Ляпина / Svetlana Lyapina
Title:  Private Technoparks in Russia: The First Steps
Abstract:  The findings of analyzing the first practical experience accumulated by private Russian technoparks are presented, key factors of their successful functioning are generalized. A standard operation model of a technopark as innovation infrastructure object is advanced.
Keywords:  innovative infrastructure, technopark, business model, regional innovation system, innovation activity



Модель управления знаниями: концептуальные основы
Показывается необходимость последовательного перехода от бюджетирования к стратегическому планированию и к модели управления знаниями. Раскрывается концептуальная основа стратегического планирования и модели управления знаниями. Номер журнала:  №12/2015
Автор:  Анатолий Воробьев / Anatoli Vorobyov
Title:  Knowledge Management Model: Conceptual Foundation
Abstract:  The need for a coherent transition from budgeting to strategic planning and to knowledge management model is shown. The conceptual foundation of strategic planning and knowledge management model is unfolded.
Keywords:  knowledge management, budgeting, strategic management, organizational conception, information system, education system



Количественные измерения бренда современного университета
Анализируется понятие «бренд вуза» с позиции возможностей и ограничений количественных измерений. Рассматривается методика, применяемая Национальным рейтингом университетов в 2017 г. (НРУ2017), даются обоснования применения тех или иных показателей соответствующего блока рейтинга. Номер журнала:  №11/2017
Автор:  Даниэл Петросянц / Daniel Petrosyants
Title:  Quantitative Measurements of Modern University as Brand
Abstract:  The notion of university brand is analyzed proceeding from possibilities and limitations of quantitative measurements. The methodology applied by the 2017 Russian University Ranking is regarded, the grounding for the use of any given indicators in a related rating bloc is presented.
Keywords:  university ranking, brand, high school, education, expert evaluations



Модели трансфера коллективного знания в организации
Рассматривается феномен коллективного знания в коммерческой организации, дается обзор технологий его передачи от одной группы сотрудников другой. Анализируются возможные преимущества и недостатки использования централизованных и децентрализованных моделей управления коллективным знанием внутри организации и обменом им с внешней корпоративной средой. Номер журнала:  №9/2016
Автор:  Иван Беланов / Ivan Belanov
Title:  Collective Knowledge Transfer Models in the Organization
Abstract:  The phenomenon of collective knowledge in a commercial organization is addressed, technologies of its transfer from one group of employees to another are reviewed. Plausible advantages and disadvantages in applying centralized and decentralized models of collective knowledge management within the organization and its exchange with actors from external corporate environment are analyzed.
Keywords:  collective knowledge, tacit knowledge, boundary spanners, collective bridge



Определение понятия способностей в структуре управленческого знания
Аргументируется необходимость фундаментального переосмысления категории организационных способностей как элемента менеджериального знания и организационной среды. Предлагается системное представление о логике выделения способностей в пространстве организационной деятельности и авторское видение понятия способностей. Номер журнала:  №12/2015
Автор:  Дарья Двинских / Darya Dvinskikh
Title:  Defining the Concept of Abilities within the Structure of Management Knowledge
Abstract:  The author argues that the category of organizational abilities as element of managerial knowledge and organizational environment should be radically rethought. She offers a systematic understanding of the logic of detaching abilities at the background of organizational activity space, and proposes her own vision of the concept of abilities.
Keywords:  organizational abilities, strategic management





Когнитивное моделирование в развитии инновационного потенциала вуза и региона
Рассмотрена технология применения когнитивных моделей при разработке стратегий развития инновационного потенциала вуза. Предложена методика экспресс-диагностики инновационного потенциала вуза с использованием моделей нечеткой логики (fuzzy logic). Номер журнала:  №11/2017
Автор:  Имран Акперов / Imran Akperov / Инна Литвиненко / Inna Litvinenko
Title:  Cognitive Modeling in Innovative Capacity Development of University and Region
Abstract:  The article highlights the technology of applying cognitive models for designing development strategies of university’s innovative potential. The methodology of express diagnostics of the university’s innovative potential using models of fuzzy-logic is proposed.
Keywords:  innovation, regional innovation system, regional innovative potential, regional intellectual potential, regional education system, innovation potential of university, cognitive modeling, models of fuzzy logic



Управление знаниями, информация и экономический рост (Часть 1)
Рассматриваются общие условия и свойства управления знаниями и информацией, обосновывается принцип передачи знаний в экономической системе. Обозначены основные черты так называемой «новой экономики», в которой доля знаний в создании благ и их стоимость возрастают. Номер журнала:  №2/2015
Автор:  Олег Сухарев / Oleg Sukharev





Оптимальный выбор критериев для рейтингов университетов
Исследуются проблемы оптимизации всесторонней оценки деятельности вузов по средствам международных и отечественных рейтингов. Основное внимание уделено выбору критериев (показателей), по которым формируются ранжированные списки университетов. Номер журнала:  №12/2015
Автор:  Даниэл Петросянц / Daniel Petrosyants / Анастасия Светцова / Anastasia Svettsova
Title:  Optimal Choice of Criteria for University Rating
Abstract:  Problems linked with optimizing a comprehensive evaluation of universities by means of international and national ratings are investigated. Attention is focused on the choice of criteria (indicators), which help compile ranked lists of universities.
Keywords:  rating of higher educational institution, ranker, high school, reputational surveys, scientometrics, qualimetry, education, expert appraisements



Попадут ли наши вузы в мировые рейтинги?
Анализируются методики, дающие возможность составлять рейтинги вузов с учетом интересов сторон. Большое внимание уделяется адекватному выбору индикаторов с приоритетом показателей эффективности. Номер журнала:  №2/2014
Автор:  Лариса Малышева
Title:  Will Our High Educational Institutions Enter the World Ratings?
Abstract:  Methods are analyzed which offer the opportunity to rank high educational institutions when the parties’ interests are taken into consideration. A strong accent is made on an adequate choice of indicators, with priority given to efficiency indicators.
Keywords:  higher education, strategic management, ranking, performance indicators, stakeholder theory





Сотрудничество и научно-исследовательские сети в экономике знаний
Проанализированы тенденции развития экономики знаний, обусловленные увеличением количества участников НИОКР, усилением научного сотрудничества и связей между исследователями. Рассмотрены факторы, способствующие формированию научно-исследовательских сетей и препятствующие этому. Номер журнала:  №2/2015
Автор:  Антон Сафиуллин / Anton Safiullin / Вадим Тронин / Vadim Tronin





Бренды университетов и развитие научной школы
Показано, что понятие бренд в высшем образовании практически идентично понятию научная школа. На ее развитие и должны быть, по мнению авторов, направлены основные усилия российских университетов, которые стремятся повысить ценность своих брендов. Номер журнала:  №12/2015
Автор:  Алексей Чаплыгин / Alexei Chaplygin / Александр Лопатников / Alexander Lopatnikov
Title:  University Brands and School of Thought Development
Abstract:  It is shown that the notion of brand in higher education is practically identical with the notion of school of thought. Developing the latter is where the Russian universities aspiring to increase the value of their brands should concentrate their efforts, the authors argue.
Keywords:  brand, non-commercial brand, ranking, rating, school of thought



Организации творческого типа как элемент экономики знаний
Раскрываются сущность организаций творческого типа, их роль и место в развитии экономики знаний. Показаны особенности менеджмента данных организаций. Номер журнала:  №11/2015
Автор:  Мария Землякова / Maria Zemlyakova
Title:  Creative-Type Organizations as Element of Knowledge Economy
Abstract:  The essence of creative-type organizations, their role and place in knowledge economy development are examined. The specificity of management in these organizations is shown.
Keywords:  creative organizations, knowledge economy, network market, knowledge management





Моделирование управления и задача мотивации менеджеров
Показывается логика и противоречия основных моделей управления и мотивации. В развитие моделей MBO, BSC, KPI, Six Sigma предлагается авторская модель управления и мотивации, которая по-новому определяет структуру целей, задач и инструментов менеджмента. Номер журнала:  №2/2015
Автор:  Роман Ческидов / Roman Cheskidov / Юрий Клюев / Yuri Klyuev


Индикаторы рынка

Информеры - курсы валют Информеры - курсы валют

Информеры - курсы валют RosInvest.Com Котировки, новости